zaterdag 22 april 2017

Roadtrip van Port Elizabeth naar Kaapstad en terug!

Ik ben terug van weggeweest! De laatste 2 weken hebben Stien en ik rondgereisd in Zuid-Afrika.
Eerst zijn we samen met nog twee andere meisjes naar Kaapstad gegaan. We zijn vertrokken op woensdag 5 april. We hadden besloten om er ook een kleine roadtrip van te maken. Onze eerste stop was Plettenbergs Bay. Daar hebben hebben we het strand bezocht en zijn we iets gaan drinken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Knysna. Daar waren enkele leuke 'stalikies' namelijk standjes waar je verschillende souvenirs en beeldjes kon kopen. We hebben ook de 'watercfront' of de haven bezocht, dit was prachtig.

Nadat we de haven hadden bezocht zijn we doorgereden naar Mossel. In Mossel Bay hebben we overnacht in een trein "Santos Express". Dit was een unieke en geweldige ervaring ondanks de gelimiteerde plaats in onze kamer. We hadden bovendien uitzicht op het prachtige strand en de fascinerende zee.

Donderdagochtend zijn we vertrokken richting Bettys Bay. Daar hebben we de Afrikaanse pinguïns gezien. Dit was geweldig maar helaas stonken ze wel een beetje.

We hebben daar ook iets gegeten en daarna zijn we vertrokken naar Kaapstad. Daar gearriveerd hebben we de auto terug gebrachten en zijn we daar iets gaan eten en drinken. Tegen de avond kwam onze gids Clive, waarbij we enkele dagen verbleven hebben, ons ophalen. We hebben bij hem thuis nog een snack gekregen en zijn dan onder de wol gekropen.

Vrijdag was het weer ons gelukkig goed gezin en hebben we met de fery Robben Island kunnen bezoeken. Dit is een hoogbeveiligde gevangenis op een eiland in de zee. Hier heeft onder andere Nelson Mandela opgesloten gezeten. We werden rondgeleid door een man die daar zelf als gevangene heeft gezeten. Dit was erg interessant.

Na Robben Island hebben we de 'waterfront' bezocht.

We hebben daar enkele uren rondgelopen en hebben daar iets gegeten. Daarna kwam Clive ons terug ophalen. Hij is met ons naar Hout Bay gereden om op de berg de zonsondergang te kunnen zien.

Zaterdag hebben we eerst Simonstown bezocht. Dit is een havenstad. Daar hebben we heel even rondgelopen en een marktje bezocht.
Nadien zijn we naar Cape point gereden. We hebben van het meest zuid-oostelijke punt van Afrika (cape point) naar het meest zuid-westelijke van Afrika (Kaap de goede hoop) gewandeld. Tijdens de wandeling hebben we prachtige uitzichten gehad. Het was zeker de moeite waard.

Na de wandeling heeft Clive ons gebracht naar een boerderij waar ik een smoothie en een stuk chocolade cake heb gegeten. 's Avonds zijn we iets gaan eten in Simonstown met uitzicht op strand, zee en de pinguïns.

Zondag hebben we de tafelberg beklommen! (niet echt, we zijn met de kabellift gegaan). Boven op de berg hadden we langs één kant uitzicht gehad over de zee maar helaas hadden we langs de andere kant enkel uitzicht op de wolken.

Door de koude lucht zijn we nadien een warme chocolademelk gaan drinken op de tafelberg. Zondag hebben we samen met Clive ook de Botanische tuinen bezocht.

Nadien moesten we afscheid van Clive nemen en hebben we nog enkele dagen zelf in Kaapstad verbleven. Na ons afscheid met Clive hebben we het aquarium aan de waterfront bezocht. 's Avonds hebben we daar ook iets gegeten.

Maandag hebben we de greenmarket square bezochten en hebben we enkele leuke souvenirs gekocht. Vervolgens hebben de het slavenmuseum bezocht. Het gebouw was vroeger een 'slave lodge'. Dit is een plaats waar vroeger de slaven verbleven en werden verhandeld. Het was heel fascinerend en pakkend om te zien hoe deze vroeger leefden. Eens de hemel was opgeklaard hebben de de hop on and off bustoer gedaan. Dit was heel boeiend want je kreeg informatie over de verschillende plaatsen dat je zag terwijl de bus rondreed.

Dinsdag zijn de twee andere meisjes terug naar Port Elizabeth vertrokken. Stien en ik hebben dan het shoppingcentrum "the canal walk" bezocht. Dit was een gigantisch shoppingcentrum. Je kan er dagen in rondlopen breng juist voldoende geld mee.

Woensdag hebben we er een lui lekker dagje van gemaakt, even uitrusten voor we op onze roadtrip terug naar Port Elizabeth vertrekken.

Donderdag zijn we dan vertrokken op onze roadtrip. De eerste halte was het natuurreservaat "de hoop". Daar hebben we een wandeling langs het strand gemaakt. Daarna zijn we naar ons verblijf gereden "Jack's place" dicht bij "De hoop". We hadden heel het huis voor ons alleen en dit is nog niet het beste. Aangezien het op een boerderij is gelegen hadden we een zebra en drie antilopen in onze tuin lopen. Dit vonden we geweldig!

Vrijdagochtend zijn we vertrokken naar Wilderness. Dit is een natuurreservaat/stadje. Eenmaal geïnstalleerd in ons hotelkamer waren we ons gaan informeren wat we konden doen. Helaas konden we niet gaan paardrijden aangezien het geregend had. Ja inderdaad, het regent ook hier in Zuid-Afrika 😛. We hebben dan maar een wandeling gemaakt tot een waterval.

Zaterdag hebben we onze roadtrip verder gezet richting Oudshoorn. Jaarlijks hebben ze daar een festival rond de periode van Pasen. Dit is een typisch Afrikaans festival en werden we dus heel de tijd in het Afrikaans aangesproken. Je kan een festival hier wel niet vergelijken met een festival in België tenzij je misschien specifiek naar een "music festival" gaat. Gelukkig was het een prachtige dag en hebben we kunnen genieten van het zonnetje.

Zondag hebben we Monkeyland en Jukani bezocht. Monkeyland is zoals je het al hoort een park met allemaal verschillende soorten apen. De apen slingeren vrij rond in het park en je loopt er gewoon tussen. Wel opletten dat ze niets stelen zoals een zonnebril of je handtas 😛. Jukani is een park waar er leeuwen, tijgers, luipaarden, jaguars,.... zijn. Deze leven wel allemaal in hun eigen terrein en je loopt samen met een gids tussen de hekken. De dieren die hier zitten zijn allemaal gered vanuit een circus, fokkerij voor de jacht, mensen thuis... en kunnen dus niet meer in het wild gezet worden.

Maandag zijn we naar de Baviaanskloof gegaan. Aangezien onze Ford Fiesta deze wegen niet aankon heeft de zoon van ons gastgezin met ons rondgereden.Opnieuw hebben we adembenemende uitzichten gezien.

Dinsdag zijn we naar de "predator park" of "Lion park" gegaan. Laat je niet misleiden door de naam want er zijn wel degelijk nog andere dieren te bezichtigen. Zo hebben we een giraf in het wild gezien die te koppig was om zich van de weg te verplaatsen zodat we konden doorrijden. Uiteraard hebben we ook enkele leeuwen en tijgers gezien.

Woensdag zijn we naar " Addo elephant park" gegaan. Daar zijn we samen met een gids, in een jeep het park doorgereden. Dit is een heel groot park waar alle dieren in het wild leven. We hebben zebra's, heel veel olifanten, kudu's, bokken, buffels, een leeuw,... gezien.

Donderdag zijn we naar De vallei van de verlatenheid gereden. Na een korte klim hadden we een prachtig uitzicht over de vallei die dateert vanuit de tijd van de dino's.

Vrijdag moesten we onze auto teruggeven en kwam er dus een einde aan onze roadtrip 😢.

Vandaag hebben we een townshiptour gedaan die georganiseerd was door Amava. Het was een interessante maar ook een schokkende tour.

Zuid-Afrika is een prachtig land met prachtige uitzichten! Dit ben ik de laatste weken en dagen zeker te weten gekomen.

maandag 3 april 2017

Hier ben ik weer!

Na twee bewogen weken heb ik terug even tijd om al mijn avonturen hier in Zuid-Afrika te vertellen.

Week 1 (20/03-26/03):

Op dinsdag 21/03 vierde ze hier Mensenrechtendag. Dit is een nationale feestdag en was iedereen thuis. Hierdoor heeft onze school op maandag ook een brugdag gemaakt. Tijdens deze twee dagen zijn we naar het strand geweest om ons even te ontspannen. Het is zalig dat het strand maar op 10 minuten rijden verwijderd is.

Voor ons project 'gezondheid' zijn we woensdag naar de winkel geweest om 60 tandenborstels + 60 tandplakverklikkers en 4.5 kg zeep te kopen.
We hebben voor dit project gekozen omdat we gaan kijken zijn naar de noden van de kinderen. Tijdens onze stageperiode hebben we gemerkt dat de kinderen een ongezonde levensstijl hadden.
Woensdag hebben we al ons materiaal voor ons project gemaakt. Zo hebben we 4,5 kg zeep moeten raspen om de leerlingen kleine zeepjes te laten maken.

Donderdag hebben we ons project dan uitgevoerd. De bedoeling was dat we elk uur telkens 11 of 12 leerlingen uit de klas gingen halen. Dit hadden we ook op voorhand naar de verschillende leerkrachten gecommuniceerd. Helaas waren er enkele leerkrachten die met deze regeling geen rekening hielden.
Zo hadden we het eerste halfuur geen leerlingen omdat ze eerst nog oefeningen moesten maken. Uiteindelijk kwamen er 15 leerlingen naar ons. We waren dan begonnen aan onze activiteiten maar midden in onze activiteit 'tanden poetsen' werden we gestoord omdat er enkele leerlingen terug naar de klas moesten gaan om hun oefeningen af te maken. Ik kon ze echter wel niet meteen laten gaan daar hun tanden roos zagen. Daarna heb ik deze 3 leerlingen naar de klas laten gaan maar helaas konden zij geen zeepjes maken.
De rest van de het project verliep vlot en de leerlingen waren heel enthousiast. Er waren zelfs leerlingen die vroegen of ze nog een keer mochten meedoen aan de activiteiten.

Vrijdag en zaterdag heb ik een hele dag gewerkt aan mijn portfolio voor buitenlandse stage. Zaterdagavond zijn we gaan eten in de McDonald's en daarna iets gaan drinken. Op zondag zijn we naar het strand gegaan. Er was toen ook toevallig een marktje. We hebben deze bezocht en ik heb voor mezelf een souvenirtje gekocht.

Week 2 (27/03- 02/04):

Maandag, dinsdag en woensdag hebben we vooral gewerkt aan ons tweede project namelijk 'didactisch materiaal'. Hierbij zijn we gaan kijken naar de noden van de leerkrachten. Ze hebben namelijk niet erg veel middelen, sommige hebben zelfs geen computer en internet. We hebben voor hun per vak enkele leuke les ideeën, spelletjes, posters,... gebundeld.
Op maandag zijn we ook naar de bib hier geweest. Dit was voor mijn bachelorproef zodat ik enkele internationale bronnen kon raadplegen. De bib hier was redelijk verouderd.

Op woensdag zijn we nog enkele inkopen gaan doen voor ons project en op donderdag hebben we onze materialen dan overhandigd aan de leerkrachten. De leerkrachten waren er blij mee. Hopelijk maken ze er ook gebruik van.

Donderdagnamiddag zijn we naar het 'farmer' festival vertrokken. Dankzij de zoon van ons gastgezin konden we gratis mee omdat hij voor Kia auto's moest gaan promoten. We verbleven in Bushmans river tot zondag. Het festival zelf lag op een 40 minuten rijden verwijderd van het huisje.
Donderdag heeft de zoon met enkele collega's alles opgezet voor Kia en zijn wij het festival wat gaan verkennen. Er was nog niet veel te doen want het was nog niet open voor het publiek. 's avonds hebben we dan 'gebraaid' dit is een bbq.
Op vrijdag zijn we naar het strand gegaan en wat gewandeld.

Opnieuw was er een braai 's avonds.
Zaterdag zijn we dan een hele dag naar het festival geweest. Het was wel eerder een boerenmarkt.
Op het 'festival' was er ook een jumping wedstrijd en een dressuur wedstrijd (van paarden). Dit was de plaats waar je mij bijna heel de dag kon terugvinden. We hebben heel wat bijgeleerd over schapen scheren, over stieren en koeien die verkocht werden en over dat het rugby team 'Stormers' veel beter is dan de 'cheetahs'
Zondag zijn we nog even naar het festival geweest en zijn we opnieuw naar de jumping gaan kijken. Daarna hebben we alles ingepakt, opgeruimd en zijn we naar huis vertrokken.

zaterdag 18 maart 2017

Mijn 4de en laatste week lesgeven

In het weekend zijn Stien en ik iets gaan eten in de Boardwalk van Port Elizabeth. Daarna zijn we gaan bowlen met nog twee andere meisjes van een ander gastgezin en zijn we ook samen met hun een cocktail gaan drinken. De Boardwalk is echt prachtig en gaf mij een Disney gevoel.

Helaas is mijn stage ver aan zijn einde gekomen. Deze week was de laatste week dat ik juf ben in 5B in Walmer Primary School. Het afscheid viel mij zwaar en ik heb van de leerlingen en de leerkrachten te horen gekregen dat ze mij gaan missen. Dit gevoel is wederzijds, ze zullen voor altijd een speciaal plekje hebben in mijn hart.

De week is zoals elke week gestart met het gezamenlijk gebed op de speelplaats.
Maandag heb ik bij Engels de tijd present simple herhaalt. Ik heb dit op een leuke manier proberen doen. Eerst mochten de leerlingen vragen aan mij stellen in de present simple waarop ik moest antwoorden "Yes, I do.". Als ik dit antwoordde verdiende de leerlingen een punt. Daarna had ik twee "stokmannetjes" op het bord getekend, een mannetje en een vrouwtje. De leerlingen mochten deze stokmannetjes aankleden bv: "She wears a dress, They have eyes, He wears trouses,....". De leerlingen vonden dit heel erg leuk en werkten enthousiast mee. Vervolgens had ik een laatste activiteit om de present simple al spelenderwijs te herhalen. De leerlingen mochten een domino leggen. Zo moesten ze correcte zinnen maken in de present simple.

Op dinsdag heb ik bij Engels de Future tense herhaalt. Ik heb dit opnieuw op een speelse manier proberen aan te pakken. Een leerling mocht naar voor komen en een kaartje trekken. Op dat kaartje stond iets dat hij/zij moest uitbeelden. De andere leerlingen moesten dan raden wat er werd uitgebeeld. Hierbij moesten ze zinnen gebruiken met "will" of "going to". De leerlingen waren allemaal heel erg enthousiast.
Bij LO heb ik een relaxatieles gegeven. De leerlingen moesten allemaal met hun ogen gesloten op de grond gaan liggen en moesten aandachtig luisteren naar een verhaal dat werd voorgelezen om zo ontspannen te worden. Helaas was dit voor sommige jongens erg moeilijk en hebben ze enkele keren de les verstoord. Voor de rest is de les goed verlopen en waren de meeste leerlingen erg ontspannen.

Tijdens de les LO op woensdag heb ik samen met de leerlingen portemonnees gemaakt. Ik vind dit een nuttige les want ik heb doorheen de weken gemerkt dat er vaak ruzie was omtrent geld en van wie het geld was. Ze mochten van thuis allemaal een melkkarton meenemen. Ik was aangenaam verrast om te zien dat de meeste leerlingen een mee hadden. De leerlingen vonden dit ook een heel erg leuke les en er zijn mooie resultaten uitgekomen.
Woensdagnamiddag hadden de leerlingen van de 5de graad ook een sportwedstrijd tegen elkaar. Mijn klas speelde tegen de klas van 5A en de winnaar mocht dan tegen de klas van 5C spelen. Bij de meisjes was het een wedstrijd netbal en bij de jongens een wedstrijd voetbal.

Op donderdag heb ik bij Engels de laatste tijd aangeleerd namelijk de past tense. Eerst gaf ik de uitleg hoe je de past tense moet vormen en daarna mochten de leerlingen dit inoefenen met een spel. Er waren twee enveloppen per groep. Per groep waren er 4 a 5 leerlingen. De leerlingen mochten elk om de beurt een kaartje nemen uit elke enveloppe. Op een kaartje stond een werkwoord en op een andere een tijdsaanduiding. Ze moesten dan met deze twee kaartjes een correcte zin in de past tense maken.

Vrijdag was dan de laatste dag. :( Tijdens het 4de uur van 11u20 tot 12u20 heb ik afscheid genomen van mijn leerlingen. Ze kregen van mij elk een verrassing. De verrassing was een set met een lat, een balpen, een gom, een potlood en een slijper. Heel veel dank aan de sponsors dat we dit hebben kunnen verwezenlijken.

Daarnaast hebben Stien en ik zandkoekjes gebakken en kregen ze elk nog een koekje.

De leerlingen waren erg dankbaar en blij met hun verrassing. Daarna heb ik samen met de leerlingen en mijn mentor nog enkele foto's genomen.

Een perfect einde voor een geslaagde stage!